izzieblue

Alla inlägg den 18 april 2015

Av Izzie - 18 april 2015 21:47

http://www.newsner.com/2015/04/9-aringen-retades-for-sina-klader-nu-hyllar-foraldrar-i-hela-sverige-mamman-for-hennes-inlagg-pa-facebook/


På denna länk kan man läsa om en mamma som skrivit ett inlägg på facebook, vars 9-åriga dotter retades för att hon inte hade märkeskläder. Jag tycker det var väldigt bra gjort av denna mamman att sätta ner foten och säga att barn ska vara barn, och be vårdnadshavare, vuxna och föräldrar att sluta upmuntra barnen till att dem måste ha det senaste eller att nån är tjoc, ful osv. Som 9-åring (och äldre och yngre) ska barn få vara barn. De ska inte behöva tänka på hur de ser ut eller att det dem gör är ''barnsligt''. 


Dock tycker jag att detta som skrivits av mamman var lite fel (eller jag har väl en annan åsikt av detta): 

''Min dotter är nio år och inte 15+. Hennes hjärna ska användas till lek, bus och roliga upptåg. Hon ska precis ha lärt sig att sitta någorlunda still på en lektion och kanske få lite gjort på lektionen också.

Min dotter ska inte få höra (Eller säga till någon) att hon är för tjock, måste ha bh innan hon fått bröst eller ha speciella kläder för att passa in. Den tiden kommer.''


Varför ska den tiden behöva komma? Varför måste vi tänka på hur vi ser ut, eller vad vi har för kläder? Man ska väl ha på sig vad man vill utan att någon ska behöva döma en? Ja, fördomar och utseendefixering kommer, men varför? Varför skriva på ett sånt sätt? Varför inte skriva att dessa vuxna ska sluta lära barnen att de ska döma och tänka på vad de har på sig? Spelar väl ingen roll vilken ålder dem är i? Det är vad jag tycker, men jag kanske har fel? Blev bara lite upprörd när jag läste det. 


Just detta pratade jag lite om på nationella provet i svenska. Att barn inte får vara barn, att man ska vara schyssta mot varandra. Att kunna vara stark och säga till sin kompis att utsidan inte spelar någon roll. Varför inte skriva det här också då? 


Just expressing my opinion, vad tycker ni om det hela? 


Av Izzie - 18 april 2015 12:39

Hellu! Ska träffa Elin idag vid fyra, vi ska kolla på basket. Haha, nej men hennes ''kille'' ska spela och vi kommer väl mest sitta där och bara snacka    Hon är förresten delägare på hemsidan ! Så himla kul! Fick ett mejl också igår från en lärare som vill att vi kommer och informerar klassen om hemsidan, hon tycker den verkar jättebra. Och det är så kul att så många tycker det! Är så himla glad att kunna göra skillnad!    

Presentation


Hellu folket!
Välkomna till min blogg där jag bloggar om allt mellan himmel och jord. Är en 16-årig tjej som älskar att sjunga och fotografera. Så det blir mycket musik och bilder i denna blogg

Fråga mig

1 besvarad fråga

Choose language

Bloglovin

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards