izzieblue

Alla inlägg den 19 april 2015

Av Izzie - 19 april 2015 23:18

Behöver jag säga mer än rubriken egentligen? Självklart ska man tänka på männens rättigheter och lyssna på deras åsikter. Nej, kvinnorna kanske inte har det lika bra ställt som männen men det betyder ju inte att man ska skyffla bort männen från samhället och rikta all uppmärksamhet mot kvinnorna. Sen, vad är feminist egentligen? En betydelse är jämställdhet och en annan är att man riktar uppmärksamhet mot kvinnorna. 

För mig är feminism just att man riktar sig mot kvinnor och ''skiter'' lite mer i männen. Jämställdhet, ja det är ju att det är lika för alla. För mig är inte feminism och jämställdhet samma sak. 


Feminism har fått en helt annan betydelse idag än vad det egentligen är. Förut så stod feminism för jämstelldhet. Sen kom Feministiskt Initiativ och ändrade betydelsen. Så nu är man kanske lite förvirrad över vad feminism är och inte osv. 


Men ingen ska hamna i skymundan. Det ska vara jämställt mellan kvinnor och män. Båda ska ha lika stor chans till vilket jobb de än söker, båda ska ha lika stor chans att bli chef, båda ska ha lika lön (speciellt i samma jobb). 


Ett citat från artikeln: 

''Handlar feminism om att lyfta upp kvinnan i samhället?

Ja, feminism handlar om att lyfta fram kvinnofrågor, men Simone de Beauvoir visade mig också om att det handlade om att befria mannen från en del strikta normer som formade männen att följa en viss manlig norm som uteslöt mannens personliga frihet. Men allt detta skulle alltså visa att kvinnor är förtryckta under patriarkatet, men i slutändan gäller det även männen och jag höll mig bara till Simone de Beauvoir.''


Kunde inte säga det bättre själv. Det är så sant. Nu börjar kvinnorna komma upp i samhället, men männen då? Ja, de förfaller tyvärr. Ska vi ha ett jämställt samhälle, måste man tänka både på kvinnor och män, samt deras rättigheter och skyldigheter. Vi är trots allt alla människor i slutändan. 

Av Izzie - 19 april 2015 23:06

Jahopp.. Söndag, 23:07, ska upp 7:00 imorgon och jag är pigg som en mört.. Kan inte sova!   Ska jag vara uppe hela natten nu då eller? Förstår verkligen ingenting.. 

Ska nog tänka ut någonting att kunna skriva lite åsikter om, vad ska jag annars hitta på denna fina natt? 

Presentation


Hellu folket!
Välkomna till min blogg där jag bloggar om allt mellan himmel och jord. Är en 16-årig tjej som älskar att sjunga och fotografera. Så det blir mycket musik och bilder i denna blogg

Fråga mig

1 besvarad fråga

Choose language

Bloglovin

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15 16 17 18 19
20 21 22 23 24
25
26
27 28
29
30
<<< April 2015 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards